Życie na dwóch kółkach

Dwa kółka. Skuter. Czyli głównie Vespa i trochę innych modeli Piaggio – są ich  we Włoszech miliony.  Są esencją włoskiego stylu życia, wynikającego z klimatu, historii, ale również zamiłowania do narodowego designu. To sposób na życie  i sposób życia. Jest coś ujmującego w obserwowaniu włoskiej ulicy, dziesiątek i setek przemieszczających się ludzi na skuterach – eleganckich, jadących do pracy w biurze, tych którzy mkną do urzędu czy na zakupy, wszystkich bez wyjątku… W marynarkach, okularach, z chustami na szyi, w szpilkach, w trampkach, w klapkach. Młodych i starych, jak i również tych najmłodszych, którzy w wielkim kasku siedzą przed rodzicem.

vespy dwie
Serwis Piaggio w Gallipoli

Vespa została zaprojektowana w roku 1946r. przez Corradino D’Ascanio i była odpowiedzią w powojennych czasach na potrzeby Włochów posiadania taniego, dwukołowego pojazdu.

Kiedy Enrico Piaggio jeden z synów założyciela firmy zobaczył prototyp skutera krzyknął:„Sembra una vespa!” („Wygląda jak osa!”). Stąd pochodzi nazwa pojazdu nawiązującego do charakterystycznego kształtu – wąskiej talii i szerokiego nadkola.

Wielką popularność Vespa zdobyła w latach 50-tych, kiedy to wystąpiła w kultowym dzisiaj filmie „Rzymskie wakacje” z Audrey Hepburn i Gregorym Peckiem. Wtedy właśnie firma wyprodukowała milionowy skuter. Niebywałe jest to, że na włoskich drogach jest tak dużo świetnie zachowanych modeli z lat 50, 60 i 70. Piaggio zresztą doskonale podtrzymuje ten sentyment produkując cały czas modele w stylu vintage. Vespy tworzą klimat włoskich ulic, często kolorowe w modnych bardzo teraz kolorach pasteli, mięty, żółtego… jeżdżą czerwone, niebieskie, seledynowe.

vespa blue druga
Legendarna Vespa PX150 na ulicach Taranto

Włosi jakby dbają i nie dbają o swoje skutery. Dbają, bo jak wspomniałem wcześniej dużo jeździ pojazdów wiekowych. Nie dbają, bo często można zobaczyć porysowane i takie, których siedziska posklejane są taśmą klejąca. Ale to w ogóle jest charakterystyczne dla włoskiej ulicy, stylu jazdy i podejścia do środków transportu. Tutaj trzeba mieć konkretny powód, aby zdecydować się na polakierowane otartego elementu, ale o tym w innym artykule.

Mnie zafascynowało w Italii Południowej coś jeszcze. Mały pojazd użytkowy Piaggio APE. Szczególnie często widziany na wschodnim wybrzeżu Puglii, na przykład w Ostuni czy Martina Franca. Mało kto wie, że ten pojazd to… zabudowany skuter na trzech kołach z malutką kabiną i powierzchnią transportową – odkrytą albo zabudowaną. W środku zamiast typowej okrągłej kierownicy  jest zazwyczaj uchwyt jak w motocyklu, a klasyczna kierownica występuje jako opcja.

ape2
Piaggio Ape na ulicach Martina Franca (Puglia)

Pojazd jest idealny na potrzeby małych, wąskich uliczek wielu południowych miast i miasteczek, doskonały do zaopatrzenia. Widziałem przewożone nim warzywa, owoce, ryby prostu z portu czy dostawę semoliny do piekarni. I co najlepsze – do kabiny da się upchać drugą osobę – widok bezcenny 🙂

Ape też ma swoją długą historię. Pierwszy pojazd pojawił się na rynku w 1948r. Włosi potrzebowali taniego i małego pojazdy do przewożenia towarów. Bazą do zbudowania Ape stała się Vespa. W latach 50-tych Piaggio reklamowało Ape jako pojazd „który pomoże Ci zarobić”.

ape piaggio
Odbiór śmieci z wąskich uliczek  małym pojazdem na bazie skutera

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *